Pavučina dát

Od štyridsiatych rokov minulého storočia výrobcovia automobilov neustále zdokonaľujú autá integráciou veľkého množstva elektronických komponentov. Dnešný automobil má až sedemdesiat rôznych elektronických zariadení vyžadujúcich vzájomnú komunikáciu.

Pre vzájomné prepojenie všetkých systémov bolo potrebné obrovské množstvo káblov a konektorov, čo prinášalo veľa nevýhod: zvyšovanie hmotnosti auta, či stúpajúce výrobné náklady. Pri takom množstve konektorov sa zvyšovalo riziko zlého spojenia, ako aj nároky na servisných a montážnych odborníkov, ktorí sa museli vedieť orientovať v zamotanej spleti káblov. Dokonca sa líšili aj farby káblov, a nielen u rôznych výrobcov áut, ale aj medzi ich modelmi.

CAN Bus (CAN – Controller Area Netwok, Bus – zbernica) je dátová zbernica využívaná pre vzájomnú komunikáciu funkčných jednotiek v automobile. Všetky informácie o stave vozidla (otvorené dvere, kapota, kufor, zapnuté zapaľovanie, rýchlosť, atď.) sa dajú zistiť z jediného miesta vo vozidle.

V minulosti každá komunikácia vo vozidle medzi vysielačom a prijímačom znamenala minimálne jeden vodič. Na odstránenie tohto problému bol navrhnutý technický spôsob, pri ktorom elektronické jednotky v aute navzájom komunikujú jediným párom káblov (CAN high, CAN low).

Vývoj zbernice začal už v roku 1983 vo firme Robert Bosch. O necelých desať rokov neskôr bol na trh uvedený prvý automobil so zbernicou CAN od firmy Mercedes Benz. Pri výrobe sa ušetrili až dva kilometre káblov a hmotnosť auta sa znížila o 50 kilogramov.

Vďaka tomu sa výrazne zjednodušila servisná diagnostika automobilov. V súčasnosti sa mechanik pripojí počítačom alebo špeciálnym diagnostickým zariadením na servisný konektor a počítač mu ukáže všetky údaje o elektronike auta, ktoré sa vychyľujú od normálu.

Maximálna prenosová rýchlosť príkazov systému je v súčasnosti 1 Mbit/s. Systém CAN pod úrovňou 125 Kbit/s riadi elektronické prvky karosérie, ako napríklad kontrolné funkcie dverí (zrkadlá, centrálne zamykanie dverí, vnútorné osvetlenie, sťahovanie okien). Pri rýchlosti 1 Mbit/s riadi dátová zbernica CAN v reálnom čase kritické funkcie, akými sú napríklad riadenie motora, antiblokovací brzdový systém ABS a systém udržiavania rýchlosti jazdy. Vysielané dáta nemajú žiadnu adresu, príjem týchto dát môže byť mnohonásobný (jedna správa môže byť prijatá niekoľkými zariadeniami).

Výhody  systému CAN:

  • činné aj v ťažkých prevádzkových podmienkach (elektromagnetické rušenie)
  • veľmi krátka doba pre prioritné správy
  • krátke dĺžky dátových segmentov umožňujúce rýchle reakcie
  • jednoduchosť komunikačného protokolu
  • vysoký výkon najmä v aplikáciách kritických na čas
  • dostupnosť lacných komunikačných obvodov

Tím redakcie Stromu života

foto: pxhere.com

Print Friendly, PDF & Email

Najčítanejšie