Šialenstvo

stvorené v USA

Shopping-fenomény, ,,oslavy konzumu“, sa dostávajú stále hlbšie do povedomia ľudí. Asi najznámejším je čierny piatok (Black Friday) a cyber pondelok (Cyber Monday).

Sialenstvo-stvorene-v-USA1

Každý rok už aj do našich obchodov prichádza Black Friday – tento deň už dávno nie je dňom výhodných nákupov len v USA! Takýmto spôsobom lákajú obchodníci stále viac a viac zákazníkov do svojich obchodov. Avšak nie je výhodné všetko, čo sa zdá výhodným na prvý pohľad. 

Čo je vlastne Black Friday?

V USA je to piatok nasledujúci po národnom sviatku Deň vďakyvzdania, ktorý sa najčastejšie oslavuje s rodinou. Pre veľa zamestnaných ľudí je tento deň dňom voľna, ktorý najčastejšie využívajú na prvé vianočné nákupy. Tento deň sa označuje aj za deň s najvyššími tržbami z celého roka. Stále rastúcu chuť zákazníkov po nakupovaní ešte zvyšujú výhodné ponuky a darčeky k nákupu – v Amerike nie je núdza ani o bitky alebo prenocovanie pred obchodnými centrami. Počas Black Friday, ktorý sa považuje za štart vianočnej nákupnej sezóny, minú zákazníci v obchodoch vyše 50 miliárd dolárov.

Sialenstvo-stvorene-v-USA2

Odkiaľ pochádza tento názov?

V tejto otázke nie sú jednotní ani  odborníci. Najobľúbenejšie vysvetlenie je, že ulice miest sa masami ľudí menia farbou až na čierne. Podľa inej teórie obchodníkom až sčernejú ruky od farby na bankovkách. Tvrdí sa tiež, že tento piatok dostal prívlastok čierny kvôli číslam, do ktorých sa obchodníci dostávajú – dosahujú zisk.

Ďalší fenomén – Cyber Monday

Tento pojem zaviedli online predajcovia ako ekvivalent k „čiernemu piatku“. Je to pondelok po Black Friday s výnimočnými ponukami v oblasti nakupovania cez internet. Prvý raz bol názov Cyber Monday použitý v roku 2005, keď si maloobchodníci všimli, že veľa spotrebiteľov, ktorí nestihli nakúpiť v piatok po Vďakyvzdaní nakupovali výhodnejšie online v pondelok z domu alebo z práce.

Ale vypláca sa nákup počas týchto dní?

Ochrancovia spotrebiteľov vidia v týchto akciách zaujímavé ponuky. Na druhej strane radia porovnať si ceny pred nákupom – najlepšie u minimálne dvoch online predajcov, pretože neexistuje  stopercentne spoľahlivý spôsob, ako ceny skontrolovať. Odborníci tiež radia, nenechať sa ovplyvniť ubiehajúcim časom pri nákupoch alebo obmedzeným rozsahom zásob.

Sialenstvo-stvorene-v-USA3

Ako sa toto všetko dostalo do Európy?

V roku 2006 organizoval v Nemecku počítačový koncern Apple prvýkrát v piatok koncom novembra veľké výpredaje. Medzičasom sa pridali aj ostatní predajcovia. Obchodný dom Kaufhof zaviedol Black Week s výnimočnými ponukami. Najagresívnejšie sa zapája v dnešnej dobe Amazon. V týždni Cyber Monday sú ponúkané produkty za bezkonkurenčne nízke ceny len na veľmi krátky čas – táto stratégia má podporiť predajnosť a spontánne nakupovanie.

Zdroj:

http://www.fr-online.de/wirtschaft/black-friday-wahnsinn-made-in-the-usa,1472780,34964926.html

 

Preklad: Ivan Šimo

„Učenie sa cudzích jazykov nie je len niečo, čo ma baví, ale aj spôsob, ktorým spoznávam svet z inej perspektívy.“

 

foto: staticflickr, staticflickr, wikimedia

Print Friendly

Najčítanejšie