Stopercentný

elektromobil

Po siedmich rokoch sa najpredávanejší elektromobil Nissan LEAF dočkal druhej generácie. Prvá generácia patrila k prvým cenovo dostupným elektromobilom, kvôli obmedzenej zásobe energie sa však dal elektromobil používať len v meste.

Prvý Nissan LEAF mal batériu s kapacitou 24 kWh s dojazdom do 200 kilometrov. Od roku 2010 sa predalo asi 300 000 kusov,  ktoré najazdili spolu 4 miliardy kilometrov. Druhá generácia určite zmení povesť modelu LEAF. S kapacitou batérie 40 kWh sa zvýšil dojazd na takmer dvojnásobok – 387 kilometrov, maximálna rýchlosť je 144 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 je približne 11 sekúnd a hmotnosť vozidla je 1 535 kg. Zväčšil sa aj objem batožinového priestoru z 375 na 435 litrov. Náklady na 100 kilometrov sú približne 1,2 eur. Dobíjanie energie je tiež oveľa jednoduchšie a rýchlejšie, pri splnení ideálnych nabíjacích podmienok sa auto dobije na 80 % približne za 40 – 60 minút.

Model má 3 nové technológie:

  • e-pedal: jedným plynulým pohybom zrýchlite, spomalíte a zabrzdíte. Funguje to tak, že keď vodič zloží nohu z pedála, auto začne spomaľovať až do úplného zastavenia, a to vrátane zastavenia v kopci. Po opätovnom zošliapnutí e-pedala sa auto rozbehne a začne zrýchľovať. Klasický brzdový pedál vo vozidle zostal a slúži na krízové brzdenie. Táto technológia umožňuje mať vozidlo lepšie pod kontrolou pri jazde do kopca, z kopca a na kľukatých cestách.
  • Propilot: Ide o kombináciu adaptívneho tempomatu a systému pre udržiavanie v jazdnom pruhu – postráži mŕtve uhly, podľa potreby zrýchli alebo spomalí. Jednoduchšia bude aj jazda v zápche, na diaľnici udrží konštantnú vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla.
  • Propilot Park: Pri parkovaní nebudete potrebovať ruky, ani nohy. Auto zaparkuje samo.

Ďalšie pomocné prvky:

  • automatické prepínanie diaľkových svetiel – pri stretávaní s oprotiidúcim vozidlom automaticky zapne a vypne diaľkové svetlá, aby ste neoslnili ostatných vodičov,
  • rozpoznávanie dopravných značiek,
  • upozornenie na vozidlo alebo na inú prekážku v mŕtvom uhle,
  • inteligentné držanie stopy – systém vyhodnotí situáciu a pribrzdí jednotlivé kolesá, prejazd cez zákruty je plynulejší.

KIA Soul EV
Aj KIA Soul EV si prešla do roku 2018 modernizáciou. Vylepšila batériu, brzdy, zvýšený dojazd z 212 na 250 kilometrov a zdokonalený infotainment s vyhľadávaním nabíjacích staníc. Je to jediné vozidlo postavené na platforme SUV s nulovými emisiami. Konštruktérom sa podarilo vylepšiť aj celkovú aerodynamiku elektromobilu predovšetkým vďaka prepracovanej prednej časti a nízkemu ťažisku. K príjemnej jazde týmto elektromobilom prispieva minimálny hluk.

Vo výbave samozrejme nebude chýbať ani spätná kamera, systém monitorovania tlaku v pneumatikách a elektrická parkovacia brzda. Brzdy sú vybavené silnejšími vratnými pružinami, ktoré po uvoľnení brzdového pedála vodičom zabezpečujú rýchlejšie pritiahnutie brzdových doštičiek a tým zníženie prípadného drhnutia bŕzd. Nešetrilo sa ani na bezpečnosti: šesť airbagov, systém riadenia stability vozidla (VSM), brzdový asistent (BAS), asistent rozjazdu do kopca (HAC). Maximálna rýchlosť je 145 km/h.

Výrobca poskytuje na elektromobil Kia Soul EV 2018 až sedemročnú záruku s obmedzením na 150 000 km.

Denis-Blaho

foto: pixabay, flickr

Print Friendly, PDF & Email

Najčítanejšie