Solárne pohony

Budúcnosť v doprave patrí elektromobilom, solárnej energii a vodíku. Súčasné spaľovacie motory narážajú na obmedzené zdroje fosílnych palív a významným spôsobom sa podieľajú na znečisťovaní ovzdušia. Málokto vie, že účinnosť premeny energie z fosílnych palív na mechanickú energiu je len 30 %. Zvyšok sú splodiny a zbytkové teplo.

Solárne automobily získavajú elektrickú energiu výlučne z fotovoltických článkov (solárnych alebo slnečných článkov) – veľkoplošných polovodičových súčiastok, ktoré premieňajú slnečnú energiu priamo na elektrickú. Nakoľko je potrebné pokryť čo najväčšiu plochu karosérie solárnymi panelmi, prispôsobuje sa tomu aj dizajn automobilu. Premenená slnečná energia z fotovoltických článkov sa využíva na dobíjanie batérií alebo na priamy pohon elektromotora prostredníctvom riadiacej jednotky. Batérie sa používajú pri štarte, zrýchľovaní, stúpaní alebo počas nedostatku slnečného svitu.

Súčasná účinnosť fotovoltických článkov je približne 17 %, čo však nie je postačujúce. Okrem ľahkých solárnych špeciálov tak slnečná energia zatiaľ nemôže kompletne poháňať bežné autá. Problémom je aj nutnosť použitia veľmi ľahkých materiálov, zvyčajne málo miesta pre šoféra a spolujazdcov, vysoká cena fotovoltických článkov, obmedzený priestor pre bezpečnostné prvky (deformačné zóny, airbagy) a závislosť na slnečnom svite. Fotovoltické články sa však celkom úspešne využívajú ako súčasť karosérie elektromobilov. Šetria totiž energiu odoberanú z elektrickej siete a vďaka možnosti kedykoľvek dobíjať batériu zo siete odpadajú aj obmedzenia čisto solárnych pohonov. Možno práve elektromobily so zabudovanými solárnymi panelmi budú v blízkej budúcnosti hitom.

Napriek vyššie uvedeným negatívam existuje auto na čisto solárny pohon, ktoré prešlo okolo sveta. Cesta po 38 krajinách s dĺžkou 52 tisíc kilometrov mu trvala 17 mesiacov, šoférom bol 36-ročný švajčiarsky učiteľ Louis Palmer. Trojkolesový automobil modro-bielej farby s maximálnou rýchlosťou 90 km/h odštartoval v júli 2007 zo švajčiarskeho mesta Luzern. Vo väčšine krajín sa mu dostalo nadšeného uvítania, len Japonsko ho na svoje územie nepustilo, pretože mal švajčiarsku poznávaciu značku. Auto symbolicky ukončilo svoju cestu v poľskej Poznani (2008), kde sa práve konala medzinárodná konferencia OSN o klimatických zmenách.

Print Friendly

Najčítanejšie